Carolina Fransson
Maria Hillerström
Vad är ert projekt?
Under vårt projektarbete kommer vi att planera och förbereda inför ett event som infaller i Malmö under hösten 2011. Eventet, som går under namnet The Workshop, kommer att vara det första eventet i serien Framtidens Affärer som design- och kommunikationsbyrån Manifesto anordnar. The Workshop kommer att, som namnet avslöjar, vara en stor workshop som behandlar ämnet sociala medier.
Vårt uppdrag mer specifikt är först och främst att namnge eventet, bygga upp ett koncept och hitta ämnen att hålla workshopen kring. Vidare ska vi skapa en logotyp för dels event-serien, dels detta specifika event, vi ska också skapa kommunikationskanaler så som en blogg och Facebook-sida. Vi ska också sätta upp en marknads- och kommunikationsplan, skriva pressreleaser, utforma inbjudningarna, undersöka sponsormöjligheter och planera själva event-dagen.
Hur fick ni det?
Maria hade sin praktik på Manifesto under våren och fick då frågan om hon ville, tillsammans med sin projektgrupp, leda arbetet med det event som Manifesto planerade att anordna.
Vem är er uppdragsgivare?
Vem är er uppdragsgivare?
Manifesto är alltså en design- och kommunikationsbyrå i Malmö, som är specialiserade på design management och platsmarknadsföring. Via sin nystartade digitala kommunikationsbyrå Wyral, jobbar de även med strategisk webb och kommunikation via sociala medier. Manifesto har även skrivit och släppt två böcker om sociala medier. Den första boken, Den Sociala Revolutionen – Varumärkets guide till de sociala medierna kom 2010, och den senaste boken Sociala? Medier? – En antologi om en ny tid, släpptes nu under våren och är en antologi där 36 författare ger sin syn på det sociala landskapet, ur flera olika perspektiv.
Vilken inriktning läser ni?
Vilken inriktning läser ni?
Carolina Fransson läser ORKO och Maria Hillerström läser PURE
Vad är målet med ert projekt?
Målet med projektet är ett väl genomfört förberedelsearbete som leder till ett välbesökt, uppskattat och smidigt event. Då projektet avslutas innan eventet äger rum, ska så mycket som möjligt vara gjort och förberett så att uppdragsgivarna lätt kan ta över och fortsätta arbetet fram till eventdagen (Vi kommer även att delta och hjälpa till under själva eventet, men detta faller alltså utanför projekttiden).
Vad förväntar ni er av projektet?
Vi hoppas lära oss så mycket som möjligt om hur man på bästa sätt kan anordna ett event, men också hur det är att arbeta på uppdrag av en beställare i skarpa projekt. Vi hoppas givetvis också att vi ska uppnå vårt mål och lyckas planera och förbereda eventet så väl som möjligt så att The Workshop blir en lyckad och uppskattad tillställning.
Vad förväntar ni er av projektet?
Vi hoppas lära oss så mycket som möjligt om hur man på bästa sätt kan anordna ett event, men också hur det är att arbeta på uppdrag av en beställare i skarpa projekt. Vi hoppas givetvis också att vi ska uppnå vårt mål och lyckas planera och förbereda eventet så väl som möjligt så att The Workshop blir en lyckad och uppskattad tillställning.
Varför ska man komma till er monter/ert event?
Då sociala medier på ett eller annat sätt påverkar oss alla och dessutom fortfarande växer och utvecklas i rasande fart är det på tiden att vi bejakar dessa nya medier och tar dem till oss. Är du inte redan övertygad om dess möjligheter och fördelar eller är intresserad av att lära dig mer om hur du och ditt företag kan utvecklas med hjälp av sociala medier, är The Workshop det enda eventet du behöver besöka i år. Vid vår monter kommer vi att informera om vad som händer under workshop-dagen, berätta om eventserien Framtidens Affärer och konceptet bakom The Workshop.
Om man vill kontakta er – var gör man det?
Maria Hillerström